BUKTI KAJIAN SAINTIFIK BAGAIMANA BEKAM DARAH SIHATKAN BADAN

 Bekam darah adalah salah satu kaedah rawatan yang dapat membantu mengelakkan pelbagai kesan sampingan dan kesan terapeutik ubat-ubatan dalam tubuh manusia.

Dalam mencari prinsip saintifik bagi bekam, menyatakan bahawa al-hijamah, iaitu bekam darah dalam perubatan tradisional Arab, melibatkan prosedur pembedahan kecil yang menggunakan cawan untuk mencipta tekanan sedutan pada permukaan kulit. Tekanan ini menyebabkan kulit meningkat secara beransur-ansur kerana sifat viskoelastik kulit.

Pada masa yang sama, tekanan di sekitar kapilari berkurangan akibat undang-undang Boyle's. Ini mengakibatkan peningkatan penapisan cecair di dalam kapilari, termasuk cecair limfa dan cecair antara tisu, apabila cairan-carian tersebut ditarik ke atas oleh sedutan cawan bekam.

Proses ini membantu melarutkan bahan kimia, pengantara keradangan, bahan nokiseptif, dan hujung saraf dalam cecair yang terkumpul serta memecahkan pelekatan tisu. Dalam kes ini, bekam darah membantu mengembangkan saluran darah dan melembutkan otot yang tegang dan kesemua tindak balas ini menyebabkan kesakitan berkurangan.

Tusukan halus pada permukaan kulit membantu memindahkan cecair dengan bahan patogenik kepada permukaan kulit dan menghalang penyerapan semula masuk ke dalam vena akhir kapilari. Penggunaan sedutan tekanan pada bekam kedua pula mencipta perbezaan tekanan dan daya tarikan yang memaksa cecair interstisial, termasuk limfa, yang mengandungi bahan patogenik, untuk merembes keluar melalui kapilari yang telah terjejas. Ini juga boleh menyebabkan pendarahan pada tapak tusukan dan peningkatan pelepasan opioid endogen yang memberikan kesan analgesik. Semua bahan patogenik ini kemudian dirembeskan keluar melalui permukaan kulit, dan proses ini dinamakan darah bekam.

Selain itu, serpihan sel darah merah tua, molekul, dan zarah yang lebih kecil daripada liang pori kapilari juga akan terbebas keluar melalui bekam. Bekam juga dapat memecahkan kapilari yang terjejas apabila menerima tusukan jarum bekam.

Keberkesanan bekam darah tidak bergantung kepada jumlah darah yang dikeluarkan, tetapi kepada jumlah bahan patogenik yang dikeluarkan.

Comments

Popular Posts