Apa itu BEKAM

Bekam, juga dikenali sebagai terapi bekam, adalah kaedah perubatan tradisional yang melibatkan pengeluaran darah yang tercemar dengan toksin atau teroksida dari dalam tubuh melalui permukaan bawah kulit. Dalam bidang perubatan, proses pengeluaran toksin dari badan dikenali sebagai 'detoksifikasi'. Bekam dianggap sebagai kaedah yang berkesan kerana ia dapat secara langsung mengeluarkan toksin dari dalam tubuh berbanding dengan penggunaan ubat antioksida yang bertujuan untuk menetralkan oksida dalam tubuh agar tidak mencapai tahap yang tinggi. 

Antioksidan merupakan bahan yang dapat memperlambat proses oksidasi, iaitu reaksi kimia yang melibatkan pengikatan oksigen dan pelepasan hidrogen. Proses ini berlaku dalam tubuh kita dan penting untuk metabolisme tubuh. Walau bagaimanapun, apabila molekul yang dihasilkan berlebihan, seperti akibat gaya hidup yang tidak sihat (merokok, tekanan, penggunaan ubat yang berlebihan, pencemaran, radiasi, dan lain-lain), proses tersebut boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan kita. Antara kesan buruknya adalah merosakkan sel yang mengoksidasi DNA, menyebabkan mutasi genetik dan berisiko terjadinya kanser. Walau bagaimanapun, selepas kesan ubat antioksida ini berakhir, proses oksidasi akan berlaku semula. Oleh itu, biasanya doktor memberikan ubat antioksida secara berterusan.

Untuk mengeluarkan oksida/toksin dari dalam badan, kaedah yang khusus diperlukan. Cara biasa yang dilakukan oleh badan adalah melalui pembuangan najis, kencing, dan peluh. Salah satu kaedah khusus pengeluaran toksin ini adalah melalui penyedutan menggunakan peralatan khusus setelah melakukan sayatan kecil dengan hati-hati di titik-titik tertentu dalam badan. Jika oksida/toksin dapat dikeluarkan, ia dapat mengatasi penyumbatan aliran darah ke organ-organ tertentu dalam tubuh dan membantu pemulihan fungsi fisiologi tubuh agar kembali normal.

Comments

Popular Posts