Berbekamlah Walau Sekali Seumur Hidup

Bekam memang disebutkan dalam beberapa hadis sebagai salah satu kaedah perubatan yang disunnahkan oleh Nabi Muhammad SAW. Dalam hadis-hadis tersebut, Nabi Muhammad SAW menyebutkan bahawa terdapat kesembuhan dalam bekam dan memperbolehkannya sebagai salah satu bentuk pengubatan yang baik.

Diriwayatkan dalam Sahih Bukhari, Said bin Jubair berkata dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara. Pertama minum madu. Kedua, dengan pembekaman. Ketiga, dengan besi panas, dan aku tidak menganjurkan ummatku melakukan pengubatan dengan besi panas” (Sahih Bukhari) 

Dari Jabir Bin Abdillah ra ia berkata, saya pernah mendengar Nabi SAW bersabda: “Jika ada yang terbaik pada ubat-ubatan kalian, maka itu terdapat pada sayatan alat bekam, minuman madu, atau sundutan dengan api yang tepat pada penyakit. Tetapi aku tidak suka berubat dengan ’kay’ ” (Sahih Bukhari).

Dalam riwayat Tirmidzi dari Ibnu Mas’ud dan riwayat Baihaqi: “Aku tidak berjalan di hadapan sekelompok malaikat pun pada malam ketika aku diisra’kan, kecuali mereka berkata, “Wahai Muhammad, perintahkanlah umatmu agar berbekam!’ ” (Shohihul Jami’: 5671).

Tirmidzi meriwayatkan dalam Sunan-nya, dari Ibnu Mas’ud yang berkata: “Rasulullah SAW suatu ketika bercerita tentang malam ketika beliau diisra’kan, bahawa beliau tidak berlalu pada satu kelompok malaikat pun kecuali mereka menyuruh beliau dengan mengatakan, ’Perintahkanlah ummatmu agar berbekam’ ” Ahmad juga meriwayatkan dalam musnadnya, sabda beliau, “Ini (bekam) adalah sebaik-baik cara pengubatan yang digunakan oleh manusia” (Al-Bashriyyin : 19237, Shohih) 

Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya cara pengubatan paling baik yang kalian pergunakan adalah hijamah (bekam)” (Shahih Bukhari dan Muslim).

Dari rangkaian hadis ini, dapat disimpulkan bahawa bekam adalah salah satu bentuk pengubatan yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW. Meskipun ada beberapa kaedah pengubatan lain yang disebutkan dalam hadis, seperti minum madu atau pengubatan dengan besi panas, bekam tetap disebut sebagai cara pengubatan terbaik yang digunakan oleh manusia.

Sebagai umat Muslim, kita dianjurkan untuk mengikuti Sunnah Nabi, termasuk dalam hal pengubatan. Namun, penting untuk diingatkan bahawa dalam mempraktikkan bekam atau kaedah pengubatan lainnya, kita juga perlu mendapatkan pandangan dan berbincang dengan pembekam sebelum memulakan sesi berbekam untuk memahami keseluruhan proses dan memastikan bahawa tindakan yang kita ambil selamat, efektif, dan sesuai dengan keadaan badan kita.

Marilah mencuba amalan berbekam ini, 

Berbekamlah Walau Sekali Seumur Hidup!

Comments

  1. Pergi ke bahagian "Contact" untuk berhubung dengan kami di Hikmah Bekam

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts